Alla inlägg under mars 2015

Av Laiza - 17 mars 2015 08:41

Godmorgon! Nämen se solen skiner idag med! Och jag tänker försöka att inte låtsas om som om jag läste dagens löpsedlar om ett bakslag med snö i helgen! Uschiamejjen!


Idag är tröttmössan på, några nätter med dålig sömn börjar nu ta ut sin rätt. Så idag får det bli en lugn dag och försöka ladda batterierna lite. 


Igår var jag en väldigt stolt mamma, det är jag ju varje dag iofs men igår bubblade det över rejält. Min dotter på 11 år var ute en stund på eftermiddagen och kom hem och var förtvivlad. Vi har fått nya grannar brevid oss och barnen (som är något yngre än min dotter) ifamiljen var oxå ute. Min dotter berättade att flickan var så ledsen då brodern hela tiden retade henne med att cykla framför henne på ett retsamt vis när hon oxå ville prova att cykla. Min dotter gick fram till flickan och försökte prata med henne, då de var av utländsk härkomst hade min dotter lite svårt att förstå vad hon sa men hon förstod att flickan ville prova att cykla och att de bara hade en. 

Min lilla tjej fick så ont i magen över att den lilla flickan var så ledsen att hon gick hem och plockade fram sin barnvagn som hon inte längre använder och gav till henne. 

Jag blev alldeles varm i kroppen av denna varmhjärtade gest! Att min lilla flicka har ett sånt ödmjukt sätt mot sina medmänniskor fick mig nästan till tårar. Och det behövs inte mycket för att göra någon glad.

Att se detta i en så tidig ålder ger mig hopp om framtiden. Och det spelar ju egentligen ingen roll va det gäller..man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. 


Kanske har jag gjort nåt bra i min uppfostran ;)


Sitter just nu och ruvar på vad man ska äta för mat idag. Och jag tänker inte fråga barnen idag för får jag höra ordet Tacos igen får jag nervsammanbrott...och skörbjugg på köpet! Va är det med denna Tacos?? Spelar ju ingen roll vilken dag i veckan så ska de ha Tacos! Nej tvi ve och vale! Idag får det bli nåt helt annat. Men idèrna tryter...ska nog komma på nåt bra!! Jag ska iaf testa att göra vitlökscreme till helgens grillning. Det låter ju supergott och självklart LCHF! Nåt annat går ju inte ;)

Efter 4 veckor med LCHF är min mage i toppform..inget svullen och tarmarna sköter sitt exakt som förväntat ;) Innan va det katastrof! Ska bli kul och se fler hälsovinster framöver!! :)


Nej nu tar jag med mig javan ut på trappen!!

Hoppas ni får en underbar fin dag!

Många kramar Lisa






Av Laiza - 16 mars 2015 07:35

Godmorgon i stögera! Måndag och en ny vecka att se fram emot! Kanske har man varit ute och rumlat i helgen och är lite svullen under ögonen idag? Skyll dig själv!! ;) Eller så har man som jag haft en lugn och härlig helg med familjen och lite trädgårdssysslor! Riktigt skönt faktiskt!


Asså va är det med oss tjejer och PMS?? Vaffan händer egentligen? Det här skulle jag vilja forska på lite faktiskt!

Trots den härliga helgen har mitt humör åkt bergochdalbana rejält. Från att ena stunden vara vid gott mod tills att andra vilja slita håret av skallen lixom! Har stundtals känt mig som Cruella Deville och gått och rabblat riktigt fula ord för mig själv när jag fumlat i köket...för det är väl klart...all krånglar satan när man är på dåligt humör! Insåg i mitt mumlande att trots mitt dåliga minne har jag ett helt gigantiskt ordföråd vad gäller fula ord! Rätt fantastiskt ändå när jag vissa dagar sliter för att få ut meningar med sammanhang! ;) 

Ett exempel på ett litet smärre utbrott i helgen var när jag sladdade förbi en spegel och fick slå tvärnit och vända tillbaka. En sån där jävla helkroppspegel! En kvinnas mardröm..det är nåt med helkroppspeglar..kommer man i närheten av en så ska det genast börja analyseras! 

Jag har nu ändrat min kost i 4 veckor och lyckats gå ner hela 12 kilo ( heja mig!) och när jag nu står framför den där j***a spegeln så ser jag faktiskt resultat...men inte det resultatet jag vill se!! Benen har blivit smalare, fine! det är OK..men hallå var tog pattarna vägen!?? Ska dom hänga sådär som 2 jävla fladdermöss??! Jo jag vet..jag har fött barn, jag är till åren kommen och tyngdlagen och allt de där!! Men snälla...det är ju magen som är Prio 1 lixom! Ska man va fet kan man väl åtminstonde va jämnfet eller?? Nä där står man och tittar på...ja jag vet inte va det är..vet inte ens om det är päronform!! Usch... 


Självklart är jag ju otroligt glad och stolt över min viktminskning..men vid PMS är jag aningens självdestruktiv ;) Vill ju att allt ska vara en quickfix! Ligger lite i min natur det där..fort fort fort och helst igår! :)


Aja tur denna kvinnliga åkomma inte håller på i all evighet..även om det manliga könet tycker det ;) 


Härligt väder idag igen!! man börjar nästan bli lite bortskämd! Men bäst o passa på o njuta för snart kommer väl en regnperiod igen! Så idag ska jag faktiskt försöka hitta lite göromål utomhus så att jag får i mig all D-vitamin jag bara kan! 

Hoppas ni alla får en härlig dag i solen!! 


Massor av varma Kramar LIsa


Av Laiza - 13 mars 2015 07:49

Rise and shine! Its a lovely morning!

Gårdagens trötthet håller fortfarande i sig som en dimma i kroppen. När man snackar trötthet i mitt fall är det inte sömnighet eller nåt som man vilar sig ifrån. Det är en utmattande trötthet som sitter i varenda molekyl i kroppen. Det räcker med att ha gått upp för trappen och det känns som man gått en rond i en boxningsmatch. Mjölksyra, hjärtklappning, muskelvärk..det sitter inte i huvudet helt enkelt. Man måste ha varit med om det för att förstå. För att förklara är svårt!

Är tillbaka på heltids sjukskrivning då jag och min kropp inte var redo att börja jobba. Det var jobbigt att acceptera..för jag ville så gärna, men jag fick betala ett högt pris. Jag har insett nu att det inte är värt att kämpa emot. Och jag måste acceptera läget som det är. Det kommer ta tid och det får det oxå göra. Jag har slutat att  göra det som jag tror förväntas av mig. Att kunna släppa arbete och krav, och ha kunnat acceptera det har gjort att jag nu kan fokusera på det som är viktigt, min egen återhämtning. 

När man vaknat ur detta virrvarr av känslor och krav och kan fokusera, så gör man oxå medvetna val. Man vet var man har sina vänner och jag störs inte av yttre omständigheter. Man sätter sig inte på mig längre. Jag är här och nu. Och desperata försök att försöka få min uppmärksamhet funkar inte längre. Im done! 


Varje dag när jag vaknar så går jag igenom gårdagen. Alla positiva saker som jag kan ta till mig. Att ha med sig positiva saker under en dag gör dagarna mycket lättare, och jag har saker att le åt varje dag. Varje dag. 


Färdigsnackat om det! Jag vet att jag skrev för ett tag sen att jag ville åka på SPA. Its done!! :) Jag tog med mig dottern till Loka Brunn på ett dagspa. Jisses va underbart det va!! Jag njöt varje minut! Och dottern oxå trots att hon fick hållas med sin gamla mamma ;) 

Asså maten    .......här hade jag ett litet problem. Jag hade precis startat med LCHF dieten och det va ju godsaker överallt! Och efterätt..kladdkaka *dreggel*. Men jag klarade det! Och blev helt klart nöjd på det som jag fick äta :) Men det var en prövning...helt klart!! Och jag måste fått bra betyg för dottern vill åka med mig igen ;)


Idag hörrni har vi ju ett strålande väder!! Och jag ska ta mig en kopp på trappen och börja planera planteringen i trädgården tänkte jag! Jag vet ju hur det gick förra året när jag hade en brottningsmatch med nässelmamman i planteringslådan i flera dagar! Ska försöka undvika det i år! ;)


Ha en härlig dag allihopa!! Och glöm inte att ni är värdefulla!

Puss o Kram Lisa


Presentation


En tjej mitt i livet som älskar sin familj, fiske och naturen! En tjej som gärna använder lite självironi och en gnutta humor i vardagen :)

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards