Direktlänk till inlägg 24 januari 2017

Kära lilla tonåring....

Av Laiza - 24 januari 2017 10:48

Alla känslor svallar på en och samma gång. Hormonerna galopperar genom hela kroppen. Man står med ena foten kvar att vara barn..mammas och pappas lilla älskling...andra foten är på väg ut i vuxenvärlden. Den här perioden är svår...fruktansvärt svår. För kära lilla tonåring..jag har själv varit där. Jag har också gått igenom allt detta. Trots att jag i era ögon är en gammal mamma...ok en tjatig mamma...eller ja en riktig hönsmamma..så va det ändå inte så längesen.

Jag gick igenom hela registret, och trots att det är några år sen kommer jag ihåg det som att det var igår.

För kära lilla tonåring...jag vill se att du/ni gör rätt val i livet. De val ni gör nu kommer att följa er resten av livet.


För kära lilla tonåring...när ni står där med en cigarett i munnen och tror att ni har svar på livets alla gåtor så har ni tappat fotfästet lite. 

Tro nu inte att jag är någt unikum...jag smygrökte allt jag med. 

Men jag vet också vilken ångest det för med sig...att behöva ljuga för sina föräldrar, spruta på sig nån gammal parfym som gör att röklukten kommer fram ännu mer, stoppa in en hel årsförbrukning tuggummi i truten i hopp att man inte ska märkas...bööööööp den funkar inte. 

Det enda som händer är att du luktar illa, skapar dig en otroligt dålig ovana och får leva med ångesten att ljuga för de omkring dig. 

Kära lilla tonåring. Lär dig säga nej. Du skapar dig inte en identitet med cigaretter.


När du sen beslutar dig för att provsmaka första ölen, första vinet eller kanske spriten i tron om att det gör ju alla och då passar man ju in....böööp det stämmer inte!! Det enda du skaffar dig är ännu mer ångest. Kanske blev du full, kräktes och säger en massa saker som du får skämmas över i flera veckor. 

Snälla...säg nej, stå på dig, du kommer att hinna med att prova detta när tiden är rätt och du är mogen. För som 12 -13 åring är du inte det. Och nej...du blir inte coolare än va du gör dig.


Kära lilla tonåring. Jag vet att det är svårt att skilja på rätt och fel. Jag vet att man gör val som man inte vill göra..just för att passa in och skapa sig en identitet. Men snälla...den enda du förlorar är dig själv.


Varför tror ni jag vet allt detta...jag var en av dom. Jag var en av dom som höll på att förlora mig själv. Så jag är ingen raketforskare...men däremot ser jag och hör allt för jag ser alla varningstecken! 


Ni vet när man bråkar med morsan när man inte kommit hem i tid, eller kanske rent utav inte kom hem. Då sa hon till mig...- vänta tills du själv är förälder! 

Ja men tjena !! Jag är lixom 14 bast o kommer väl inte bli morsa nu...4 år senare väntade jag min dotter...och jag förstår idag vad min mamma menade. 


Mitt hjärta blöder när jag ser fina flickor och pojkar i 13 års ålder med en cigarett i trutten spottandes i buskar och snår. Och jag vill bara gå fram o krama om dom och säga att allt kommer bli bra. Allt kommer bli bra, men gör rätt val i livet.


Det är en hård tid i livet som tonåring. Och ja jag kanske inte bara är mamma till min dotter jag är även en vän, som hon kan prata med...för jag vet så väl hur förvirrad jag var som tonåring. 


Så kära lilla tonåring...var rädd om dig...du har hela livet framför dig. Låt dig växa och skina som den fina människa du är. Du behöver inte göra dig till någon annan för att få respekt. Du duger som du är, du är fin som du är, var dig själv och släpp inte dina värderingar för att passa in. För att kunna älska andra måste man först älska sig själv.


Glöm inte det!

Många kramar Hönsmorsan 







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Laiza - 30 juli 2016 10:53

Öppnar mina blå en aning..trevar efter telefonen..åh nej..klockan är bara halv 9! Jag ville ju sova länge!! Men käre väl..hur har jag blivit!! Förut var jag glad om jag hade sovmorgon till klockan 06.00. För som den curlingmorsa jag är så går jag u...

Av Laiza - 29 juli 2016 13:35


Voi voi voi...och snacket fortsätter. Den ovetandes envishet. Jag skakar på huvudet. Att jag gjort en gbp är desamma som att jag gjort en skönhetsoperation?! Stopp stopp stopp! Jag skrattar mig harmynt här! De va nog de dummaste jag hört! För vet n...

Av Laiza - 28 juli 2016 16:55

En kletig söt klibbig doft cirkulerar omkring mig...förmodligen sitter doften i huden..jag har svurit, stampat i golvet och har haft en del aggressionsproblem i köket. Öh gud förbjude alla könsord som ploppat ur min mun..har lärt mig några nya faktis...

Av Laiza - 27 juli 2016 11:03

OH dear! Idag tog jag mig en redig sovmorgon! De va ju passande när jag har häcken full hela dagen! De ska bakas tårtor och slängas upp tält i trädgården då dottern ska ha sleepover inför hennes 13 års dag imorgon. Det är bara o gnugga gruset ur ögat...

Av Laiza - 26 juli 2016 21:31

Hello webloovers!! Nu va det ett bra tag sen jag satt med detta..men jag har haft lite i görningen den sista tiden.  Otroligt mycket har hänt i mitt liv.  Den 11 april började jag min resa till ett friskare jag. Det kunde man ju inte tro när man ...

Presentation


En tjej mitt i livet som älskar sin familj, fiske och naturen! En tjej som gärna använder lite självironi och en gnutta humor i vardagen :)

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards